Semoga Ia Mengukir Senyuman...

Semoga Ia Mengukir Senyuman...
Karya-karya Nazrie Haslieanie

Thursday, July 28, 2011

Penantian Berakhir Sudah!

Alhamdulillah... penantian saya selama EMPAT tahun, saya ulangi EMPAT tahun, bukan empat hari atau empat bulan ya! Akhirnya berakhir apabila anak saya yang berikutnya sudah dipromosikan di laman sesawang pts. Nah, barulah saya berani hendak bercerita tentang buku saya ini. Opss, saya tak mahu mempromosikan buku ini kerana di web pts sudah menerangkan segala-galanya tentang buku ini. Tinjau di link ini ya: http://http//pts.com.my/index.php/buku/40-tokoh-islam/

Apalah penulis ni, malas betul hendak promosikan buku sendiri! Hehehe... bukan begitu, saya rasa biarlah produk saya sendiri yang berbicara. Inilah kaver depan buku saya itu. Cun tak? Yang penting, isinya lagi cun ya!


Hah, terkebil-kebil mata kawan-kawan memandang kaver buku terbaru saya ni kan? Hehehe... tak mengapalah. Tak lama lagi buku ini akan berada di pasaran ya (ha, promosi sikit!). Berbalik kepada cerita saya tentang penantian selama empat tahun menunggu cerita ini diterbitkan, bukan suatu hal yang selesa. Saya akui, sampai satu tahap saya hampir terlupa tentang buku ini. Tapi apabila ia sudah menjadi produk, maka saya bersyukur dan sangat gembira.

Mesti kawan-kawan tertanya-tanya macam mana saya boleh terlibat dalam menghasilkan buku tokoh Islam ini. Ya, sesiapa yang mengenali saya tahu bahawa saya bukan berkelulusan bidang agama. Tapi entah kenapa tatkala puan editor melamar saya, saya terus terima. Dalam fikiran saya pada masa itu (pada hari pertemuan para penulis dan editor Bacakan Saya Satu Cerita (BSSC)) "Orang sudah memberi kepercayaan kepada saya untuk melakukan tugas ini, maka tak salah kalau cuba. Lagi pula, bukannya menulis sesuatu yang berat. Hanya sumbangan para tokoh dan sedikit biografi mereka." Saya sanggup membeli buku terbitan Indonesia untuk dijadikan rujukan dan tentu sekali membuat rujukan di Internet dan rujukan-rujukan lain juga. Inilah yang dinamakan pelaburan ya!

Pada hari itulah saya diajak untuk menjadi penulis bersama beberapa orang penulis lain. Setelah pembahagian tugas dilakukan, saya teruja membuat manuskrip tokoh ini kerana secara tak langsung, saya mengenali tokoh-tokoh Islam (yang sebagai orang Islam perlu tahu sumbangan para tokoh ini). Namun boleh saya katakan banyak dugaan yang melanda sepanjang pembikinan manuskrip ini dan saya tetap gagahi jua walaupun keadaan agak kelam-kabut sehinggalah memakan masa empat tahun. Dan kini, jeng jeng jeng... (^^,)V

1 comment: