Semoga Ia Mengukir Senyuman...

Semoga Ia Mengukir Senyuman...
Karya-karya Nazrie Haslieanie

Wednesday, July 13, 2011

Ikhtiar Hidup Rentasi Lautan Pasifik

Ya, tajuk tersebut BUKANLAH tajuk untuk buku baru saya ya! Itu adalah sebuah tajuk yang dipetik daripada komik kegemaran saya iaitu Komik Bersiri Ikhtiar Hidup yang diterjemah daripada komik paling popular di Korea. Kenapa pula pagi-pagi begini saya mahu bercerita tentang komik ini? Ya, saya tersenyum sendirian mengenangkan nasib diri. Wah, sudah seperti rancangan Bersamamu pula ya! Sebelum saya membebel dan mungkin boleh menyebabkan kawan-kawan saya yang membaca blog ini mendapat kecederaan parah di mata, jom kita cuci mata dengan kulit hadapan komik ini:


dipetik daripada laman web: http://www.gempakstarz.com/uploads/graphic/sea_f.jpg

Kenapa saya beria membeli komik ini berbanding kasut merah yang sudah saya lepaskan tadi? Ini kerana komik ini bercerita tentang ikan! Ya, terngiang-ngiang pula bebelan kawan saya si chef itu, "Tak habis-habis dengan ikan!"
Wah, sudah itu minat saya hendak buat macam mana kan? Ya, saya minat untuk mengetahui dan menggali dengan lebih mendalam tentang ikan. Kalau hendak cerita tentang ikan, malam ini tidak cukup untuk saya menjadi penglipur lara ya namun berduka lara si pendengar mungkin! hahahaha...

Syhhh... ini rahsia ya! (Eh, rahsia mana boleh beritahu orang! Baiklah, saya buka rahsia sekarang!)Semalam saya baru sahaja menghantar sebuah manuskrip yang berkisar tentang ikan. Hendak tahu dengan lebih lanjut, kenalah tungguuuu...
Apa yang saya maksudkan dengan nasib malang tadi ya? Oh, ya! Setiap kali saya selesai menyiapkan sesebuah manuskrip dan ketika tercari-cari fakta yang tepat semasa menulis, selalunya saya akan berhadapan dengan masalah percanggahan fakta. Tambahan pula untuk bahan rujukan daripada teks bahasa Inggeris, saya tidak boleh menterjemah sesuka hati saya! Saya perlu menggunakan kaedah atau teknik adaptasi (saya perlu hadiri kelas ini semula kerana saya tidak menghadiri kelas ini pada kelas yang lalu) Aduhai!

Setiap kali selesai menulis, barulah saya berjumpa dengan bahan rujukan yang sesuai. Contohnya komik ini! Aduhai, dugaan kan? Tapi tak mengapa, saya sudahpun memberitahu puan editor agar menghantar kembali kepada saya jika terdapat apa-apa kemusykilan. Hehehehehe... moga-moga buku saya akan terbit dengan cepat ya! (^^,)V.

No comments:

Post a Comment