Semoga Ia Mengukir Senyuman...

Semoga Ia Mengukir Senyuman...
Karya-karya Nazrie Haslieanie

Tuesday, July 5, 2011

Fuh, Maka Berakhir Sudah!

Alhamdulillah, akhirnya saya berjaya menyiapkan manuskrip terakhir saya. Pada kali ini, cabaran dalam menyiapkan kerja ini sangatlah besar sekali. Sepanjang proses menyiapkannya pula, banyak juga pengalaman yang saya kutip. Walaupun berasa sukar pada mulanya, namun saya gagahi jua.

Cuma, apa yang ingin saya perkatakan ialah, saya kurang gemar dengan cara bayaran yang bakal saya peroleh. Tapi bila difikir-fikirkan secara positif, "Arghh, ambil sajalah! Asalkan dapat duit!"

Namun jauh di sudut hati yang lain pula berbisik "Tapi bayarannya tak lumayan,"
Apatah lagi tatkala bercerita kepada kawan-kawan yang senior mengatakan bahawa bayaran yang bakal diterima itu tersangatlah murah. Pada masa yang sama, saya sentiasa mengubati hati dengan mengatakan "Apa salahnya ambil tawaran yang diberikan walaupun murah, mahal, dibayar royalti atau lump sum namun yang penting ada produk yang diterbitkan malah dapat dipegang hasilnya (hem, jangan pula jadi seperti kes sebelumnya yang membuatkan saya fobia untuk membuat kerja seperti ini. Kelak saya akan ceritakan pengalaman 'ngeri' saya itu.)





Aduh, saya jadi serba salah dengan semua ini. Pada mulanya saya sendiri tidak mahu melibatkan diri. Namun entah macam mana, saya bagai sudah disunting sekaligus menjadi 'tunangan' kepada penerbit itu.

Senang cerita ialah, saya bekerja secara terpaksa. Tapi saya masih berpositif bahawa apa jua penglibatan saya dalam dunia penulisan ini, saya anggap sebagai suatu proses pembelajaran. (aduh, klise sungguh ayat, tapi tak mengapalah! Mengubati hati.

Bukankah puan pensyarah saya juga pernah katakan,"Tidak manis suatu kejayaan itu tanpa ada halangan dan cubaan dalam hidup?" Ayat puan itu sungguh terkesan di hati saya. Adakah saya pula mampu menghadapi situasi ini? Tunggu saja hasilnya nanti. Pastinya akan di'umumkan' dalam blog saya yang tak seberapa ini. He...he...he...(^^,)V

No comments:

Post a Comment