Semoga Ia Mengukir Senyuman...

Semoga Ia Mengukir Senyuman...
Karya-karya Nazrie Haslieanie

Friday, October 30, 2015

Kenapa Saya Mulakan Blog?

Sudah lama. Malah terlalu lama saya mendiamkan diri. Entri terakhir saya juga berkenaan buku Rifqi Di Dunia Nyum-nyum. Yang mana buku itu sudah beberapa kali saya peroleh royaltinya. Walaupun berkongsi royalti dengan rakan penulis tapi itulah antara buku kebanggaan kami kerana pertama kali kami melakukan JV (joint venture) - walaupun mungkin istilahnya tidaklah tepat. Berbalik kepada tajuk di atas, 'Kenapa Saya Mulakan Blog?'. Ya, beberapa tahun lalu saya berkeputusan untuk memulakan blog kerana saya nak buku-buku saya dan hasil kerja saya dikenali. Sepanjang tempoh itu juga, ada jatuh bangunnya saya sebagai seorang penulis tambahan penulis kecil (dan saya akui masih kecil sekarang ini). Bukan menjadi penulis selebriti, itulah akibat yang saya tanggung walaupun saya sendiri tidak gemar untuk menonjolkan diri. Akibat yang saya tanggung ialah, "Siapa Nazrie Haslieanie?". Sekali lagi, suka saya tegaskan, saya tidak mencari publisiti kerana saya bukanlah artis tetapi saya mahu karya-karya saya dikenali. Insya-Allah saya akan menantikan itu penuh sabar dengan berkarya dengan lebih baik lagi selepas ini. Sebab lain kenapa saya mulakan blog adalah kerana saya mahu tulis dan terus tulis dengan bahasa yang terjaga (kerana saya tidak sangat menjaga ejaan, tatabahasa dan segala hukum hakam bahasa apabila saya menulis di laman sosial. Jadi, blog menjadi satu wahana untuk saya menulis dengan lebih baik sekali gus membantu saya memperbaik hasil penulisan saya. Harapnya... Sepanjang tempoh saya berdiam diri, banyak perkara yang terjadi. Saya tidak sempat untuk mencoret apa-apa di blog kerana terlalu sibuk melunaskan tugasan dan impian orang lain hingga melupakan impian sendiri namun pada awal bulan Mac (jika tidak silap saya). Sekali lagi saya melepaskan jawatan sebagai orang yang bertanggungjawab mencantikkan bahan-bahan hingga menjadi buku. Pada masa itu saya mendapat tawaran sebagai seseorang yang di luar (sedikit) daripada bidang yang saya ceburi selama 9 tahun namun jodoh, ajal, maut itu bukan di tangan saya. Hanya kerana saya tidak mampu untuk mengawal tekanan yang mendatang, sekali lagi saya berkeputusan untuk berhenti kerja dan kini hampir 6 bulan saya sudah pun bergelar 'Penganggur Kelas Pertama' (saya sendiri yang menamakannya sebegitu) kerana pada zahirnya menganggur daripada tugasan yang dulu tapi bersyukur kerana dapat menjadi seseorang yang saya impikan iaitu Penulis Sepenuh Masa... Alhamdulillah (^^,)V

No comments:

Post a Comment