Semoga Ia Mengukir Senyuman...

Semoga Ia Mengukir Senyuman...
Karya-karya Nazrie Haslieanie

Monday, November 22, 2010

Itulah yang membakar semangatku!

Sebelum pulang berhari raya, saya masih ke ‘sekolah’. Rajin betullah saya ni, kan? He he he. Sebaik sahaja ‘loceng tamat sekolah’ berbunyi, sudah menjadi suatu kemestian untuk saya mengucapkan terima kasih kepada sifu saya dan bersalaman dengan beliau. Namun, beliau tidak mudah melepaskan tangan saya malah mengenggamnya erat. Perghhh sifu mengenggam tangan saya tu...Terasa ada aura yang menusuk. Aura untuk berkarya! Hahaha...

Beliau mula membuka bicara “Apakah buku terbaharu yang ditulis?”
Saya menerangkan kepada beliau tentang perancangan saya.
“Bagus!” kata beliau lagi.
Saya turut menyatakan tentang teguran yang dibuat oleh editor di PTS.
Kata sifu, “Jadikan editor itu sebagai mentor anda!”

Saya memberitahu beliau bahawa saya bersedia mendengar teguran para editor kerana tahu mereka dapat membentuk saya menjadi penulis yang lebih baik. Untuk berjaya, kita tentunya tidak boleh bodoh sombong. Ya, diakui bahawa editor tersebut juga hanyalah manusia biasa. Namun, pada masa inilah perlu wujud komunikasi dua hala antara editor dan penulis. Editor juga dapat belajar dan memberi tunjuk ajar. Begitu juga dengan para penulis.

Saya sendiri kerap berbincang dengan editor tentang penulisan saya. Bukan sahaja editor perlu faham keadaan penulis yang memerah idea dan mahukan maklum balas tentang karya mereka malah penulis juga perlu faham akan keadaan editor yang bekerja dalam jadual yang padat demi mematuhi deadline serta untuk mengedit manuskrip yang menimbun. Oleh itu, perlu jika editor dan penulis memudahkan kerja di antara satu sama lain supaya buku yang dihasilkan menjalani proses penerbitan yang lancar. Sesungguhnya editor dan penulis saling memerlukan. Kalau dapat jadi best friend pun boleh juga! He...he...he... (^^,)V.

No comments:

Post a Comment