Semoga Ia Mengukir Senyuman...

Semoga Ia Mengukir Senyuman...
Karya-karya Nazrie Haslieanie

Monday, September 27, 2010

Teruskan berkarya!

Akhirnya saya kembali menulis cerpen. Dalam cerpen tersebut saya selitkan sedikit pengalaman saya ke Gunung Ledang. Namun, ceritanya bukanlah tentang Gunung Ledang secara keseluruhannya. Tajuknya dan apakah jalan ceritanya biarlah rahsia kerana cerpen tersebut masih dalam penilaian editor yang berkaliber. Saya baru sahaja menghantarnya dan saya perlu bersabar menantikan jawapan daripada pihak editor tersebut.

Seingat saya, kebanyakan cerpen saya menggunakan kaedah eponim (kaedah mengangkat nama watak utama sebagai judul cerita). Cerpen yang paling saya gemari tentu sekali “Alahai Ayah”. Sebuah karya yang sangat bermakna buat ‘budak baru belajar’ pada masa itu. Tatkala mendapati cerpen tersebut di Majalah Mingguan Wanita, saya melompat kegembiraan. Masakan tidak, karya pertama saya (yang dihantar kepada pihak penerbit) diterbitkan. Kita tutup dahulu kisah-kisah lalu saya. Jika punyai kelapangan, tentu sekali saya akan berkongsi cerpen-cerpen saya itu.

Berbalik kepada cerpen baru saya, sedikit pengalaman yang saya kutip semasa di Gunung Ledang, saya zahirkan ke dalam cerpen tersebut. Tentu sekali banyak perkara menarik yang terjadi memadangkan saya tidak pernah berkhemah di dalam hutan. Apabila menonton rancangan realiti ‘Gadis Melayu’ pada baru-baru ini yang diberi tugasan berkhemah di dalam hutan, saya mendapat sedikit ilmu daripada rancangan tersebut. Tiba-tiba saya ingin pergi berkhemah lagi. Tapi...(^^,)



-Cara untuk menghidupkan api pun kami tidak tahu, alahai...



-Teknik terkini membancuh teh...

No comments:

Post a Comment