Semoga Ia Mengukir Senyuman...

Semoga Ia Mengukir Senyuman...
Karya-karya Nazrie Haslieanie

Sunday, August 7, 2016

Jalan Tuju Jaya Itu Berliku

LUAHAN: Pada baru-baru ini saya berasa sedikit kecewa apabila dua buah buku saya bersama seorang rakan (kami menulis bersama) dikatakan bakal terbit pada tahun depan. Sudah dijanjikan untuk terbit, apa mahu lagi kan? Ya... itu memang benar tapi manuskrip itu kami hantar kepada penerbit pada penghujung 2013. Kemudian, 2014 sepi... lalu saya minta rakan saya itu (kerana dia yang ditugaskan untuk tanya tentang perjalanan manuskrip) kepada pihak penerbit. Maka pada 2015 kami menyemak pruf nya. Pada 2016 dikatakan bahan itu bakal terbit (mungkin) pada pesta buku antarabangsa (tapi sudah lepas). Kali ini saya pula yang tanya tentang manuskrip itu. Kata editor, bakal terbit pada pesta buku negeri. Namun masih tiada. Selepas itu, mungkin diterbitkan pada penghujung 2016 dan paling baharu status yang dimaklumkan kepada rakan saya (kerana saya sudah penat mahu tanya) buku-buku itu bakal terbit pada tahun depan. Harapnya bukan pada bulan Disember tahun depan. Kami menunggu anak-anak kami itu dilahirkan dengan penuh pengharapan... kami faham, editor pun susah hendak jangka bila buku mahu terbit jika pihak atasan tidak memaklumkan apa-apa. Malah kami faham, pada kali ini juga akibat daripada pelbagai hal maka buku yang menjadi mangsa namun kami ini bukan lagi anak-anak kecil yang boleh disuap ke mulutnya dengan alasan sebegitu sedangkan buku lain (mungkin sebab orang-orang itu merupakan orang penting atau ternama) diterbitkan pula.
Sudahlah lama tidak tulis apa-apa di blog. Sebaik tulis, saya membebel tentang hal sebegini. Maaflah, saya mahu katakan hal sebenar. Jika tidak, orang anggap... kita tabur manuskrip saja, terus orang terima. Sedangkan hakikatnya sukar ditelan... 

No comments:

Post a Comment